levering in nederland aan belgische klant
gooddaddy
2004-10-13 11:13:55 UTC
Hoi,

volgende situatie. Klant in België (ondernemer met BTW nummer) besteld
bij mij goederen (computerapparatuur). Hij komt ze bij mij in
Nederland halen en betaald bij aflevering. Moet ik nu BTW doorrekenen
aan de klant of niet?

Zo ja, kan deze klant deze BTW weer terugkrijgen? Ik weet dat je als
nederlandse ondernemer BTW kunt terugvragen over goederen die in het
buitenland aangeschaft zijn. Wanneer dat in België ook kan kan ik de
klant daarover informeren.

Joost
Tom
2004-10-13 14:20:01 UTC
Post by gooddaddy
[...]
Dat is vrij lastig. Het gaat erom dat, wil jij het nultarief wegens
intracommunautaire levering mogen toepassen, dat de goederen daadwerkelijk
in een ander EG-land, i.c. België, terecht komen (vervoer). Dat moet je bij
belastingcontrole ook kunnen aantonen: op jou rust de zorgvuldigheidsplicht
en de bewijslast ("overtuigend aantonen": zie pag. 241 BTW-almanak van
Kluwer onder "Bewijslast vervoer") dat de door jou verkochte goederen
daadwerkelijk zijn vervoerd naar België. En die bewijslast heb je eigenlijk
niet als iemand bij jou aan de balie zegt dat-ie Belg is en
computerapparatuur bij jou komt afhalen en contant betaalt. Dus wellicht kan
het niet en zul je dus simpelweg BTW moeten heffen, tenzijn het om een vaste
klant gaat van wie jij kunt aantonen dat jij daar vaker aan levert, en van
wie je een volledig ingevulde vervoersverklaring hebt ontvangen *voordat* de
levering heeft plaatsgevonden (dus nooit achteraf). Een voorbeeld daarvan
vind je in die almanak.
Post by gooddaddy
Zo ja, kan deze klant deze BTW weer terugkrijgen?
Als jij wél BTW heft omdat jij niet kunt aantonen dat je naar België hebt
vervoerd, moet-ie gewoon betalen aan jou inclusief BTW. Maar hij moet in
België *ook* nog eens BTW betalen wegens de intracommunautaire verwerving,
dus voor hem is afhalen in Nederland niet interessant. Hij kan maar 1 x als
ondernemer de door hem betaalde BTW als voorbelasting verrekenen, dus hij
betaalt eigenlijk 1 x BTW teveel in vergelijking met een echt naar België
vervoerd goed, tenzij hij de NL betaalde BTW van de Nederlandse
belastingdienst kan terugvragen. En dat laatste weet ik niet zeker, ik kan
het althans in de BTW-almanak niet terugvinden.
Maar deels is het Belgisch recht, dus misschien moet je afnemer dat maar
vragen bij zijn eigen belastingdienst?

Tom.
ALBERT
2004-10-13 18:34:38 UTC
Post by gooddaddy
[...]
Hoe doet een duitser het dan, die bij ons in indonesie meubels besteld en
het in Rotterdam laat aankomen. Daar wordt het ingeklaard en moet hij mijns
inziens in Duitseland zelf aangegeven dat hij in NL reeds belasting heeft
betaald. Misschien dat dit anders is dan BTW, maar waarom zou het met btw
ook niet zo gaan.
Voor goederen vanuit derde wereld landen dient geen import belasting te
worden betaald. Wel is BTW verschuldigd.
Tom
2004-10-14 07:11:09 UTC
Post by ALBERT
Hoe doet een duitser het dan, die bij ons in indonesie meubels besteld en
het in Rotterdam laat aankomen.
Indonesië is geen EG-land. Dan gelden de niet-communautaire regels voor
verwerving van buitenlandse goederen en daarop moet simpel Nederlandse BTW
worden betaald bij invoer in Nederland (en wellicht ook invoerrechten).
Post by ALBERT
Daar wordt het ingeklaard
Dus niet in douanedepot gehouden? Dan is het dus invoer in Nederland en moet
over die invoer BTW worden betaald.
Post by ALBERT
[...]
Het ligt eraan *wie* de goederen vervoert: de Indonesische leverancier of de
Duitse klant. Er is immers een verschil tussen invoer en levering: als beide
tegelijk lopen moet de klant over beide BTW betalen (al kan deze de
invoer-BTW vervolgens terugkrijgen via verrekening). Als de Duitse klant ook
in Rotterdam geleverd krijgt, is er geen sprake van Duitse BTW noch van een
intracommunautaire levering: hij brengt dan slechts zijn in Nederland reeds
ingevoerde en aan hem geleverde goederen over naar Duitsland en moet in
principe in Nederland BTW betalen.

Tom.
Marcel
2004-10-14 17:51:12 UTC
Post by ALBERT
[...]
Helaas zie ik het goede antwoord nog niet: leveringen in NL aan een
EU-ondernemer zijn met 19% belast (NL). Het kan pas een IC-levering
worden als de ondernemer in NL kan -> bewijzen<- dat de goederen naar
België zijn vervoerd en daar (of ander EU-land) zijn aangekomen.
Aannemelijk maken is dus niet voldoende, een briefje van de belgische
ondernemer volstaat dus niet!
De Belastingdienst heeft een schrijven (boekje) gemaakt waarin precies
staat wat wel kan, maar ik meen me te herinneren dat dat erg weinig is.
Kortom: gewoon zelf opdracht geven tot aflevering aan een transporteur
is soms nog wel eens het eenvoudigst.

Suc6
joost
2004-10-17 16:51:19 UTC
Post by gooddaddy
[...]
Tom,

zou jij, indien mogelijk, de betreffende pagina's en het voorbeeld van het
vervoersbewijs kunnen inscannen en kunnen mailen naar joost at bazelmand
punt info? Of staat de BTW almanak ergens online?

Bedankt voor de hulp
joost
sorry, moet zijn joost at bazelmans punt info
Tom
2004-10-18 00:17:42 UTC
Post by joost
zou jij, indien mogelijk, de betreffende pagina's en het voorbeeld van het
vervoersbewijs kunnen inscannen en kunnen mailen naar joost at bazelmand
punt info? Of staat de BTW almanak ergens online?
Je kunt de BTW-almanak gewoon bestellen bij Elsevier of aanschaffen bij de
betere boekhandel. Het gaat om nogal wat pagina's, en gezien je status als
ondernemer kan het best handig zijn de *gehele* almanak tot je beschikking
te hebben.

Tom.
Onno
2004-10-13 16:08:19 UTC
Post by gooddaddy
[...]
Nee, als jij zijn BTW nummer op JOUW factuur zet met ZIJN Belgische adres
als factuur adres niet.
Post by gooddaddy
[...]
Je kunt altijd onterecht betaalde BTW terugvragen maar internationaal is dat
zo duur qua geregel en duurt het zo lang, zoek even in google een tijd terug
heeft iemand daar uitvoerig over gerapporteerd (ik denk brummelkamp). Maar
gewoon geen BTW berekenen, ik werk ook zo in Malta en of ze die zooi komen
halen of dat je het komt brengen doet er niet toe, zolang de 'rechtspersoon'
die het afneemt buiten Nederland gevestigd is en een BTW nummer heeft.

Dus gewoon BTW nummer op je factuur en BTW 0%.
Dr.Ruud
2004-10-13 17:36:23 UTC
Post by gooddaddy
[...]
Let nog wel even op het verschil tussen het niet noemen van BTW en het
vermelden van 0% BTW.
--
Affijn, Ruud ` - ?
+ ` ? *
? = ` fgresg wbatre.
Tom
2004-10-13 18:02:50 UTC
Post by Onno
Post by gooddaddy
[...]
Vergeet het maar. Daar is meer voor nodig. Zie mijn postje.

Tom.
Martin Ros
2004-10-22 17:52:36 UTC
Joost en de andere replies,

Opvallend dat een eenvoudig probleem zoveel foute antwoorden kent.
Deze zaak is heel eenvoudig.
Daar de plaats van aflevering bepalend is voor de heffing van de BTW en pas
hierna de vraag gesteld moet worden of de ontvanger ondernemer in een EU
land is, is het antwoord BTW op factuur. Immers de levering vindt plaats in
NL.

Mocht je meer vragen hebben met betrekking tot de BTW en ICL dan hoor ik dit
graag van je/jullie.

Met vriendelijke groet,

Martin Ros
Joost
Tom
2004-10-23 19:00:58 UTC
Post by Martin Ros
[...]
Het is inderdaad opvallend dat zo'n eenvoudig probleem zoveel foute
antwoorden kent: je hebt er net eentje toegevoegd.
De wet en de uitvoeringspraktijk kennen wel degelijk een uitzondering op die
regel. Die heb ik uitgelegd, maar als je niet leest...

Tom.
Martin Ros
2004-10-24 10:00:35 UTC
Beste Tom,

Voor wat het lezen betreft, gezien onderstaande vraagstelling, blijkt dat
het door jouw gegeven antwoord niet juist. Mits je dyslectisch bent, dan kan
ik je niets verwijten, maar volgens mijn weegave komt het land Indonesië
niet in de vraagstelling voor. Voor de volledigheid de vraagstelling
bijgevoegd.
Post by gooddaddy
[...]
Dus wanneer je de volgende weer een cru antwoord wilt geven of de slimste
van de klas wilt zijn, eerst lezen en nadenken voor dat je antwoord geeft.

Martin Ros
Tom
2004-11-02 21:30:13 UTC
Post by Martin Ros
[...]
Dan had je zelf kunnen lezen dat het over een *Belgische* klant ging die de
goederen naar *België* wil vervoeren. Over Indonesië is niet gesproken door
de OP.

Tom.